Τρίτη, 23 Σεπτεμβρίου 2008

ΕΝΗΜΕΡΩΤΙΚΟ ΣΗΜΕΙΩΜΑ ΕΠΙ ΠΡΟΣΧΕΔΙΟΥ ΑΝΑΘΕΩΡΗΣΗΣ Ν. 2439/96

¨Περί Ιεραρχίας και Εξέλιξης Αξιωματικών ΕΔ¨.

ΠΡΟΣΧΕΔΙΟ ΑΝΑΘΕΩΡΗΣΗΣ Ν. 2439-96

Συνάδελφοι, η θερινή βόμβα μεγατόνων που διέρρευσε τελευταία, είναι φυσικό να προκαλεί ανησυχίες και οι αντίστοιχες διαρροές για δήθεν απόσυρσή του δεν μπορούν να επαναφέρουν την ηρεμία.

Μας αναφέρονται συνεχείς εκκλήσεις για πληροφόρηση επί των εξελίξεων και επί του περιεχομένου του προσχεδίου. Είτε, γιατί λόγω του μεγέθους τους, αφού ουσιαστικά είναι ένας νέος νόμος που αντικαθιστά - μέσα σε 12 μόνο χρόνια - έναν τόσο σημαντικό για την ιεραρχία και την εξέλιξη των αξιωματικών των ΕΔ, τόσο με το περιεχόμενο των διατάξεών του, όσο και με την ανατροπή της φιλοσοφίας του ισχύοντος, αντί αναγκαίων βελτιώσεων διατάξεών του, είτε γιατί κάποιοι δυσκολεύονται να διαγνώσουν το βαθύτερο νόημα ή και στόχους του.

Κανείς, βέβαια, δεν έχει αντίρρηση να επιδιώκεται η βελτίωση των σχετικών διατάξεων, όταν είναι ρεαλιστικές, ενιαίες και δίκαιες. Οι επιλεκτικές, όμως, διατάξεις που ανατρέπουν δοκιμασμένα μοντέλα και ιστορικά ντοκουμέντα, ιδιαίτερα θετικών αποτελεσμάτων, δεν είναι δυνατόν να μην προκαλούν σοβαρές ανησυχίες. Ο επιχειρούμενος τρόπος εφησυχασμού με ενημερώσεις ότι το προσχέδιο αποσύρθηκε ή ότι τούτο αποτελεί σκέψεις κάποιων ατόμων, που δεν σημαίνει ότι θα γίνουν όλες αποδεκτές, είναι φυσικό να μην βρίσκει ανταπόκριση, αφού και η περιφορά του υπόψη προσχεδίου συνεχίζεται στις αρμόδιες διευθύνσεις, αλλά και κανένας δεν γνωρίζει ποιες από τις διατάξεις του θα γίνουν αποδεκτές.. Προκαλεί, μάλιστα, περισσότερα ερωτηματικά ως προς την εμμονή της υπηρεσίας, να μην εμπλέκει, ούτε και σε αυτή την φάση, αξιωματικούς προέλευσης ΑΣΣΥ για σχολιασμό των διατάξεων του υπόψη προσχεδίου.

Στη συνέχεια θα αναφερθούμε στις, κατά την άποψή μας, κυριότερες επισημάνσεις μας, επί του προσχεδίου. Αυτές είναι:

Άρθρο 1, παρ. 1 : Προέλευση Αξιωματικών. Ενώ αναφέρονται οι Αξιωματικοί προελεύσεως Ανωτάτων Στρατιωτικών Εκπαιδευτικών Ιδρυμάτων (ΑΣΕΙ), δεν γίνεται ανάλογη αναφορά για την προέλευση Αξιωματικών από Ανώτερες Στρατιωτικές Σχολές Υπαξιωματικών (ΑΣΣΥ), αλλά αναφέρονται ως Ανθυπασπιστές κατόπιν εξετάσεων. Κύριος σκοπός είναι, να αποφύγουν την αναγνώριση της ένταξης των ΑΣΣΥ στην Ανώτερη Τριτοβάθμια Εκπαίδευση με το Ν. 2913/01 και να επιτύχουν την έμμεση ακύρωση του νόμου αυτού.

Άρθρο 1, παρ. 7ιστ: Διάκριση Αξιωματικών ΠΑ. Αναφέρονται οι Τεχνικής Υποστήριξης, χωρίς σχετική διάκριση ότι προέρχονται από ΑΣΣΥ. Αποφεύγεται η αναφορά σε αξιωματικούς που είναι μη προέλευσης ΑΣΣΥ (εξ ανακατατάξεως), τους οποίους εντάσσουν στην ίδια επετηρίδα με τους από ΑΣΣΥ, αλλοιώνοντας επιλεκτικά και βλαπτικά την έννοια της διάκρισης των αξιωματικών σε βάρος των από ΑΣΣΥ προερχομένων αξιωματικών, παραβλέποντας και τα σοβαρά προβλήματα που προκαλούνται διαχρονικά στο εξελικτικό τους. Ανάλογες μίξεις, βέβαια, δεν γίνονται στους από ΑΣΕΙ προερχόμενους. Εκεί έχουμε πολλές ειδικότητες και χωριστές επετηρίδες. Το αντίστοιχο, δεν συμβαίνει, όμως, με τους από ΑΣΣΥ. Για παράδειγμα, στην επετηρίδα των Αξιωματικών Τεχνικής Υποστήριξης έχουν ενταχθεί κάποιες εκατοντάδες Αξιωματικοί (εξ ανακατατάξεως), μη προέλευσης ΣΤΥΑ. Ακόμη δεν έχει συγκροτηθεί χωριστή επετηρίδα, παρά το ότι έχει διαγνωσθεί το μέγεθος του προβλήματος και των επιπτώσεων στο ήδη προβληματικό εξελικτικό των αποφοίτων ΣΤΥΑ.

Άρθρο 3, παρ.8δ: Εξέλιξη Αξιωματικών ΠΑ. Οι συντάκτες του προσχεδίου ή δεν είχαν συνειρμό στη συγγραφή του ή εσκεμμένα αναφέρουν ότι στο βαθμό του Σμηνάρχου εξελίσσονται Αξιωματικοί των ειδικοτήτων…. Τεχνικής Υποστήριξης (ΤΥ)…., εφόσον είναι κάτοχοι πτυχίου ΑΕΙ…. Πώς θα γίνει Σμήναρχος ένας ΤΥ, με τις προϋποθέσεις του προσχεδίου, όταν θα απαιτούνται 47 χρόνια υπηρεσίας;. Στην παρ. 8ε, αναφέρεται επίσης ότι στο βαθμό του Αντισμηνάρχου εξελίσσονται οι Αξιωματικοί όλων των ειδικοτήτων (περιλαμβανομένων και των εκ των ΑΣΣΥ), χωρίς πτυχίο ΑΕΙ. Πώς και εδώ θα εξελιχθούν στο βαθμό του Αντισμηνάρχου όταν θα απαιτούνται 40 χρόνια υπηρεσίας;. Τούτο είναι, μάλλον, παραπλανητικό για να δίνεται η εντύπωση, στον απλό αναγνώστη των αντίστοιχων παραγράφων, ότι οι απόφοιτοι ΑΣΣΥ της ΠΑ εξελίσσονται, όπως και πρώτα στο βαθμό του Σμηνάρχου, με μόνο πρόσθετο στοιχείο το πτυχίο ΑΕΙ. Ό,τι δηλαδή ίσχυε μέχρι τώρα για τους απόφοιτους ΣΜΥ (ΣΞ) και ΣΜΥΝ (ΠΝ). Τούτο σημαίνει άμεση υποβάθμιση ΣΤΥΑ, ΣΥΔ, ΣΙΡ, αντί, τουλάχιστον, αναβάθμισης και των άλλων σχολών. Προς το σκοπό αυτό, αποσιωπάται, επιμελώς, ότι οι ΑΣΣΥ έχουν αναβαθμιστεί σε πρώτη φάση από την ένταξή τους στις Πανελλαδικές εξετάσεις (1992) και τυπικά από το 2001, μετά την ένταξή τους στην Ανώτερη Τριτοβάθμια Εκπαίδευση (Ν. 2913/01) και είναι αντιφατική-αντιδεοντολογική η τελική υποβάθμισή τους με τις υπόψη προβλέψεις. Μόνο με τη λογική του παραλόγου, μπορεί να εφαρμοστεί κάτι ανάλογο. Η λεία των βαθμών στους οποίους δεν θα εξελίσσονται οι απόφοιτοι ΑΣΣΥ, είναι η μια συνέπεια. Η εξαφάνιση των ανώτερων βαθμών αξιωματικών από τους προέλευσης ΑΣΣΥ, είναι η άλλη. Αυτό είναι το πρώτο κομμάτι από το ¨σαλάμι των ΑΣΣΥ¨, σε αυτή την πρώτη φάση. Κάποιοι, τώρα, εκ του ασφαλούς και από ψηλά, αποκαλύπτουν την υποκρισία τους. Διακηρύττουν ευθαρσώς, πλέον, θιασώτες του Αμερικάνικου Συστήματος - που θα είναι η δεύτερη φάση!! Ξέχασαν τι έλεγαν κάποτε για τη σπονδυλική στήλη της Αεροπορίας!!. Χρόνια, τώρα, αναζητείται πώς θα υλοποιηθεί. Ευτυχώς, που οι μέχρι σήμερα ηγεσίες της ΠΑ, αρνήθηκαν όλες αυτές τις διεργασίες.

Άρθρο 4, παρ. 9 & 11: Αρχαιότητα Ομοιοβάθμων. Ανατρέπεται η μέχρι σήμερα αρχαιότητα μεταξύ ομοιοβάθμων προέλευσης ΑΣΕΙ (Μηχανικών) και ΑΣΣΥ (Τεχνολόγων), η οποία οριζόταν από το έτος κτήσης του βαθμού. Ο από ΑΣΕΙ είχε προβάδισμα αρχαιότητας, αν είχε προαχθεί το ίδιο ημερολογιακό έτος. Τώρα η αρχαιότητα θα είναι ανεξάρτητη, από το χρόνο κτήσης του βαθμού. Έτσι μεταξύ ομοιοβάθμων προέλευσης ΑΣΕΙ (Μηχανικών) και ΑΣΣΥ (Τεχνολόγων), ο από ΑΣΕΙ ομοιόβαθμος (Μηχανικός) θα είναι πάντα αρχαιότερος του από ΑΣΣΥ (Τεχνολόγου). Αναμένεται ότι θα ανακύψουν προβλήματα τάξεως, παραγωγικής διαδικασίας, σχέσεων, διασάλευσης πειθαρχίας κ.α.

Άρθρο 4, παρ. 15 & 16: Επανακαθορισμός Αρχαιότητας. Ανατρέπεται η κτηθείσα αρχαιότητα με την αποφοίτηση από τη σχολή, με κύριο κριτήριο τη βαθμολογία αποφοίτησης. Θα επανακαθορίζεται, πλέον, κατά την προαγωγή των Ανθυπασπιστών σε Ανθυποσμηναγούς, με μόνο κριτήριο κάποιες εξετάσεις. Η βαθμολογία αποφοίτησης με την οποία καθορίστηκε η αρχική αρχαιότητα, τα 20 χρόνια αξιολογήσεων, τα φύλλα ποιότητας, τα σχολεία ειδικότητας (εσωτερικού-εξωτερικού), οι επιδόσεις στην εργασία, το επίπεδο τεχνογνωσίας, όλα αυτά παραβλέπονται και θα εξαρτώνται οι υποψήφιοι ανθυποσμηναγοί, πλέον, από κάποιες εξετάσεις, όπου κάποιος συγκυριακά (πολλοί οι λόγοι) μπορεί και να μην αποδώσει ανάλογα των δυνατοτήτων του και να καταδικαστεί αμετάκλητα,, για να κάνει υπομονή - και να υπερπηδηθεί από κάποιους νεότερούς του - για επανακαθορισμό της αρχαιότητας και πάλι στο βαθμό του Ταγματάρχη!!. Επίσης, η βαθμολογία αποφοίτησης από τη σχολή, με την οποία καθορίστηκε η αρχική αρχαιότητα, στον επανακαθορισμό της αρχαιότητας στο βαθμό του Επισμηναγού, δεν έχει κανέναν συντελεστή, ενώ θα έπρεπε να είχε και μεγαλύτερο από τα υπόλοιπα κριτήρια, ως κυρίαρχο προσδιοριστικό στοιχείο απόκτησης βασικής γνώσης, για περαιτέρω δυνατότητες ανάλογης ενίσχυσης του γνωστικού επιπέδου και της επαγγελματικής των ανέλιξης. Κατά τον Κώδικα των Δημοσίων Υπαλλήλων η βαθμολογία αποφοίτησης είναι κύριο κριτήριο συνεκτίμησης, το οποίο και μοριοδοτείται, ανάλογα με το βαθμό αποφοίτησης. Η μεθόδευση αυτή καταρρακώνει το κύρος του αξιωματικού με τις προγραμματισμένες ανατροπές της αρχαιότητας, στοιχεία κατάλληλα για διαμόρφωση τάσεων ρεβανσισμών, διασάλευση της πειθαρχίας, επιπτώσεις στο κυρίως έργο κ.α.

Άρθρο 5, παρ. 4: Χρόνος Παραμονής ανά Βαθμό-Εξέλιξη.

(α) Αν λάβουμε υπόψη ότι ένας απόφοιτος ΑΣΣΥ και κατ’ επέκταση και της ΣΤΥΑ με τον πρόσφατο Ν. 3648/08 θα γίνεται Ανθυποσμηναγός στα 20 χρόνια, από τον πίνακα στο τέλος του παρόντος, προκύπτει, ότι ο καταληκτικός ΣΤΥΑ από το βαθμό του Σμηνάρχου με δύο υπάρχουσες οργανικές θέσεις έως σήμερα, υποβαθμίζεται προκλητικά στο ύψος του Επισμηναγού λίγων μηνών (20 χρόνια για Ανθσγός + 14 για Επισμηναγός = 34 και αποστρατεία!!!.

(β) Προκλητική-διακριτική μεταχείριση σε βάρος αποφοίτων ΑΣΣΥ που γίνεται για πρώτη φορά, όταν για τους βαθμούς του Ταγματάρχη και Αντισυνταγματάρχη για τους εκ των ΑΣΣΥ αξιωματικούς λαμβάνεται υπόψη ο μέγιστος προβλεπόμενος για τους εκ των ΑΣΕΙ, ο οποίος είναι κατά 50% περισσότερος. Η ταξικοποίηση, πλέον, αναβιώνει ή και επεκτείνεται!! Αυτό λέγεται εκσυγχρονισμός της εξέλιξης των αξιωματικών των ΕΔ με το προσχέδιο!!

(γ) Ο καταληκτικός ΣΤΥΑ από ιδρύσεώς της ήταν ο βαθμός του Σμηνάρχου. Ο Α/ΓΕΑ ήταν κάποτε Σμήναρχος (1948). Ο απόφοιτος ΣΜΑ είχε κάποτε καταληκτικό Ταξιάρχου. Με τις ενδιάμεσες αναβαθμίσεις των ΑΣΕΙ, την ανάπτυξη της ΠΑ και των ΕΔ, γενικότερα, καθώς και μετά τον πρόσφατο Ν. 3648/08, η κατάσταση που έχει διαμορφωθεί είναι: Ο Α/ΓΕΑ (και όχι μόνο) φέρει το βαθμό (καταληκτικό) του Απτχου, ο απόφοιτος ΣΜΑ του Απτχου, ενώ ο απόφοιτος ΣΤΥΑ, παρά την αναβάθμιση της Σχολής μετά την ένταξή της στην Ανώτερη Τριτοβάθμια Εκπαίδευση (2001) - εκεί που τότε ήταν και τα ΤΕΙ - όχι μόνο δεν αναβαθμίζεται, αλλά υποβαθμίζεται κατά δύο βαθμούς!!!.

(δ) Στον Κώδικα του Δημοσίου (Ν. 3528/07) οι απόφοιτοι της Τριτοβάθμιας Εκπαίδευσης έχουν τις διαβαθμίσεις Π.Ε. (Πανεπιστημιακή Εκπαίδευση) και Τ.Ε. (Τεχνολογική Εκπαίδευση). Οι εκ Π.Ε. έχουν εναρκτήριο και καταληκτικό βαθμό, ένα βαθμό υψηλότερα των εκ Τ.Ε. Στην περίπτωση των εκ των ΑΣΕΙ οι αντίστοιχοι (ΠΕ) έχουν εναρκτήριο βαθμό τέσσερις βαθμούς υψηλότερα των εκ των ΑΣΣΥ (ΤΕ) και –κατά το προσχέδιο – θα έχουν πέντε βαθμούς υψηλότερα των εκ των ΑΣΣΥ!! Κράτος εν Κράτει;

Άρθρο 5, παρ. 6: Χρόνος Διοίκησης ή Ειδικής Υπηρεσίας. ¨Οι θέσεις Διοίκησης ή Ειδικής Υπηρεσίας πρέπει να προβλέπονται από τους Π.Ο.Υ.¨, αναφέρεται στην παράγραφο. Το ζητούμενο είναι αν τούτο γίνεται και πώς γίνεται. Είναι κάτι το οποίο το διαχειρίζονται αποκλειστικά και κατά το δοκούν ορισμένοι. Άρα μένουμε στο θεωρητικό, για να ακούγεται και μόνο. Έτσι δεν υπάρχει πρόβλεψη δυνατότητας εναλλακτικής χρησιμοποίησης ατόμων διαφορετικής προέλευσης σε κάθε θέση, αλλά με διαφορετικά ή και συμπληρωματικά κριτήρια π.χ επίπεδο σπουδών, βαθμός, συνολικά χρόνια υπηρεσίας ως αξιωματικού, εμπειρία κ.λ.π. Για λόγους ¨δικαιοσύνης¨ βέβαια, ο απαιτούμενος ελάχιστος χρόνος Διοίκησης ή Ειδικής Υπηρεσίας για τους Τεχνικής Υποστήριξης είναι ο ίδιος που προβλέπεται και για τους Μηχανικούς (παρ. 35). Ισότητα μεν σε υποχρεώσεις, ανισότητα δε σε δικαιώματα εξέλιξης!

Άρθρο 8: Αξιολόγηση-Ουσιαστικά Προσόντα. Με ένα ορθολογικό και αυστηρό στην εφαρμογή του σύστημα αξιολόγησης, δεν χρειάζεται κανένας επιπλέον επανακαθορισμός αρχαιότητας με τις εκ του πονηρού επιδιώξεις. Ο επανακαθορισμός αρχαιότητας διασφαλίζεται μέσα από δίκαιες και αντικειμενικές προαγωγές, σε κάθε βαθμό, με βάση τα συνολικά αποτελέσματα αξιολογήσεων, από τη σωστή-ακριβοδίκαια εφαρμογή ενός τέτοιου ολοκληρωμένου συστήματος αξιολόγησης και όχι μέσα από διαβλητές επινοήσεις. Η ορθότητα της εφαρμογής του συστήματος αυτού θα πρέπει να εποπτεύεται στενά. Ο συγκεκριμένος εισαγόμενος επανακαθορισμός αρχαιότητας, είναι μια έμμεση ομολογία έλλειψης ενός αξιόπιστου και αδιάβλητου συστήματος αξιολόγησης, καθώς και της αδυναμίας ή και ανεπάρκειας των αρμοδίων ατόμων-αξιολογητών να το διαχειριστούν υπεύθυνα και αποτελεσματικά, ώστε να μην δίνεται η εικόνα ότι όλοι είναι ¨άριστοι¨. Οπωσδήποτε είναι αναγκαία και πρέπει να είναι υποχρεωτικά σχολεία στους βαθμούς Ανθυπασπιστή, Σμηναγού και με εξετάσεις στον Αντισμήναρχο. Οι βαθμολογίες των σχολείων αυτών να συνεκτιμώνται, με σωστούς συντελεστές μαζί με τα κύρια στοιχεία αξιολογήσεων κατά τις κρίσεις για προαγωγή στον επόμενο βαθμό. Οπωσδήποτε η ανάληψη θέσεων διοίκηση-ευθύνης και επίδοσης είναι απαραίτητα κριτήρια προαγωγών.

Σε τελική ανάλυση, εκφράζουμε την απογοήτευσή μας, αλλά και την απόλυτη αντίρρησή μας επί των ανατρεπτικών και αντισυνταγματικών διατάξεων του προσχεδίου. Η άποψή μας είναι να ζητηθεί η άμεση απόσυρσή του, ώστε, σε πρώτη φάση, να σταματήσουν οι έντονες αντιδράσεις ε.ε. συναδέλφων. Στη συνέχεια, να μην επιχειρηθεί να επαναφερθεί με δήθεν βελτιώσεις το απαράδεκτο αυτό προσχέδιο, αλλά άμεσα να εμπλουτιστεί η αρμόδια επιτροπή και με ενήμερους εκπροσώπους των παραγωγικών σχολών υπαξιωματικών, ώστε με διασταυρωτική ενημέρωση και επισήμανση-εντοπισμό των δυσλειτουργιών ή και ελλείψεων του Ν. 2439/96, να συγκροτηθεί, από αυτή τη νέα και αντιπροσωπευτική επιτροπή, ένα σωστό και λειτουργικό σχέδιο νόμου, για τη σύγχρονη ιεραρχία και τη δίκαιη-αξιοκρατική εξέλιξη των αξιωματικών των ΕΔ.

Βέβαια, συνιστούμε, για άλλη μια φορά, ψυχραιμία και επαγρύπνηση. Έχουμε εμπιστοσύνη, ότι θα επικρατήσει το μέτρο και θα απορριφθούν, για άλλη μια φορά, οι σκοπιμότητες. Η ΠΑ έχει πλούσιο και αξιόπιστο υπόβαθρο παραγωγικών σχολών υπαξιωματικών. Οι απαιτήσεις των οπλικών της συστημάτων της επιβάλλουν να ατενίζει ψηλότερους ορίζοντες εκπαίδευσης και για το προσωπικό της, που τόσα χρόνια δίνει, με απόλυτη επιτυχία, εξετάσεις και στην πράξη.

ΠΙΝΑΚΑΣ ΧΡΟΝΟΥ ΠΑΡΑΜΟΝΗΣ ΑΝΑ ΒΑΘΜΟ

Βαθμός ΑΣΕΙ ΑΣΣΥ Ν.2439/96

Ανθσγός 3 3 3

Υπσγός 5 5 4

Σγος 6 6 5 ή 12 ΣΥΠ, (2 κατεχ.)

Επγός 4 έως 6 6 4 ή 16 ΣΥΠ, (2 κατεχ.)

Ασμχος 5 έως 7 7 5 ή 21 ΣΥΠ, (2 κατεχ.)

Σμχος 4 4 + ΑΕΙ 3

Ταξχος 1+ 2

Υπτχος 1+ ή 3 ανωτατ. 2 ή 4ανωτατ.(1 κατχ)

* ΣΥΠ=Συνολική Υπηρεσία (Αξιωματικού).


========================================================
"O σιωπών δοκεί συναινείν", [(qui tacet consentire videtur) (=όποιος σιωπά φαίνεται ότι συναινεί), κατά το ρωμαϊκό δίκαιο].

Δεν υπάρχουν σχόλια: